فیلم | نمود بيشتر اخبار جعلی در زمان بحران
کد خبر: 4179333
تاریخ انتشار : ۱۲ آبان ۱۴۰۲ - ۰۸:۱۸
فضای دیجیتال؛ اخبار جعلی و فریب افکار عمومی / ۲

فیلم | نمود بيشتر اخبار جعلی در زمان بحران

لیلا نیرومند، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی ضمن بیان این مطلب که اخبار جعلی با تمام ابعاد زندگی ما درگیر است، گفت: زمانی که جامعه ملتهب است به ویژه در زمان جنگ، بحران‌ها و شرایط اضطراری مانند زلزله، آتش‌سوزی و ... شایعه شکل می‌گیرد و همچنین وقتی رسانه‌ها دیرتر اقدام می‌کنند، رسانه‌های تولیدکننده اخبار جعلی خود را نشان می‌دهند.

لیلا نیرومند، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی در نشست «فضای دیجیتال؛ اخبار جعلی و فریب افکار عمومی» که در ایکنا برگزار شد، گفت: متأسفانه اخبار جعلی با تمام ابعاد زندگی ما درگیر است، از انتخابات، پروپاگاندا، تبلیغات سیاسی، بازار‌های بورس، سهام و حتی فرزندان ما که بازی‌های انیمیشنی انجام می‌دهند و یا ادبیاتی که به آن‌ها منتقل می‌شود، همه جا اخبار جعلی را می‌بینیم و در تمام زندگی ما وجود دارند و علت هم این است که از ابتدای خلقت تاکنون ابزار‌ها تغییر کرده است.

 

 

من نموداری را بررسی می‌کردم که از سال ۲۰۰۰ به دلیل رشد رسانه‌ها، با اخبار جعلی بیشتر آشنا شدیم. این روند از سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۹ رشد صعودی دارد، یعنی اینکه در حال حاضر به واسطه وجود رسانه‌های موازی و جعلی که منابع معتبری نیستند، تعداد این اخبار بیشتر شده است و اگر منبع معتبری داشته باشید، دیگر اخبار جعلی از آن درز پیدا نمی‌کند.

انتهای پیام
captcha